2D animatie geschiedenis

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 4 minuten

Ook wel bekend als traditionele animatie, 2D animatie is de oudste techniek van animeren. Traditioneel is deze techniek analoog gemaakt. Dit wil zeggen dat het allemaal handgetekend was, gefotografeerd en afgespeeld met een camera via een spoel.

Geschiedenis van 2D animatie

De eerste geregistreerde animatie dateert al meer dan 100 jaar terug. Hier maakte Emile Cohl zijn film “Fantasmagoria”. Hoewel heel simplistisch voor vandaag de dag. Een aantal jaar later kwamen er al animaties naar boven die veel vloeiender werden en zelfs voor hedendaagse standaarden goed geanimeerd waren. Een mooi voorbeeld hiervan is onder andere “Gertie the Dinosaur”.

De “Gouden Tijd” voor animatie

In de jaren 30 tot en met de jaren 70, ook vaak de “Gouden Tijd” voor animatie genoemd, is wanneer er een aantal van de grootste en bekendste studio’s begonnen. Misschien wel de meest bekende onder deze giganten is natuurlijk Walt Disney Studio’s. Met hun bekende mascotte Mickey Mouse. Mickey die voor het eerst in een cartoon gebruikt werd was de bekende “Steamboat Willie” geanimeerd door Ub Iwerks, één van de meest invloedrijke animatoren in de vroege periode van animatie.

Ub Iwerks

Hij was namelijk een expert in de vroegere manier van animeren wat veel gebruik maakt van het rubberhose manier van animeren. Deze manier is tegenwoordig weer zeer in trek voor onder andere Motion Graphics om het een minder statische manier van bewegen te geven. Dat werd vroeger, in de jaren 20 ook al gebruikt.

Echter waren de ontwikkelingen zo snel dat die techniek al snel verouderd werd en Iwerks minder ging animeren en zich meer ging focussen op special effects voor animatie. Deze focus heeft hij uiteindelijk ook toegepast toen hij weer terugkeerde naar Disney in 1940. Hierdoor heeft Disney onder andere “Song of the South” kunnen maken. Een live action film, een film met echte mensen, in combinatie met animatie.

De 12 animatieprincipes

De ontwikkelingen in animatie gingen snel in de jaren 20 en 30. Animatoren begonnen de technieken onder de knie te krijgen. En ze begonnen te begrijpen hoe het allemaal in elkaar zat. Van veel modelschetsen om het menselijk lichaam in elk mogelijke hoek te kunnen tekenen tot het zelf acteren van de bewegingen die ze later willen animeren.

In dit was Walt Disney misschien wel de belangrijkste. Hij had een visie over de animaties moesten bewegen, zelf kon hij dat allemaal niet maken. Maar hij kon het ongelooflijk goed overbrengen naar de animatoren. Door de overdreven manier van Walts acteren, hebben de animatoren de overdreven van animeren leren beheersen.

Rond de jaren 30 zijn er principes vastgesteld door de lead animatoren bij Disney. Deze principes hebben ervoor gezorgd dat er vaste en sterke richtlijnen zijn om de animaties beter te maken. Meer leven te geven en overtuigender maken. Er zijn in totaal 12 animatieprincipes tot stand gekomen.

(Meer over de 12 animatieprincipes lezen.)

Animatieseries op TV

Met de 12 animatieprincipes zijn er veel ongelooflijke animatiefilms gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de eerste feature animatiefilm: “Snowwhite and the Seven Dwarfs”. Rond de jaren 60 begonnen studio’s meer voor TV te produceren in plaats van voor alleen de theaters. Veel van deze animatieseries gingen ook naar de lengte die wij vandaag ook gewent zijn van een serie, namelijk 20 tot 25 minuten lang. Dat betekende wel dat de studio’s nieuwe en slimme manieren moesten vinden om de animatieseries met enige frequentie uit te zenden. Ook moesten ze ervoor zorgen dat het allemaal niet te veel geld ging kosten, want tijd is eenmaal geld.

Uit deze noodzaken zijn technieken bedachten om tijd en geld te besparen. Ze begonnen bijvoorbeeld vaak maar één deel van het beeld. Denk hierbij dat ze alleen de mond laten bewegen en verder niks. Ook werd er veel gerecycled, dat wil zeggen dat als ze een karakter laten rennen, ze daar natuurlijk al een loop voor hebben en die daardoor niet nog een keer hoeven te maken. Met achtergronden deden ze dit ook. Denk bijvoorbeeld aan Scooby Doo, wanneer de karakter rennen laten de animatoren de achtergronden keer op keer zien.

Hoewel minder technische en complex als de traditionele theater animaties, het doel van deze animatieseries was voor het vermaken van het publiek elke keer dat het uitgezonden werd. En daar waren ze zeker in geslaagd.

Animaties waren vooral gericht op kind vriendelijkheid. Hoewel niet altijd even duidelijk, maar de animaties van toen gingen niet over de grens. Er werden geen onderwerpen aangekaart waarvoor je je kind voor moest hoeden.

Dat begon al rond de jaren 80 en 90 te veranderen, met een groot voorbeeld voor “The Simpsons”, die in 1989 voor het eerst op TV te zien was. Deze animatieseries richtten zich meer op een ouder publiek door onderwerpen als alcohol, seks, geweld en andere real-life situaties. Door deze gedurfde animatieseries te maken, begon het stigma dat animatie alleen voor kinderen was te verdwijnen.

Net als Rock ’n Roll vroeger vonden ouders het niet goed dat hun kinderen zich daaraan bloot stelden. Vandaag de dag kijkt bijna niemand er meer naar om en is het een onderdeel van onze maatschappij.

2D animatie tegenwoordig

Tegenwoordig worden 2D animatie vooral gebruikt voor animatieseries op TV. Grotendeels wat aan animatiefilms wordt geproduceerd is 3D animatie en zelden 2D animatie. Er worden natuurlijk wel 2D animatiefilms gemaakt, maar die worden vooral veel digitaal verspreid en niet zo zeer getoond in de bioscopen. Er zal altijd plek blijven voor 2D animatie, dit komt vooral omdat het een bepaald gevoel over kan brengen dat moeilijk te imiteren is.

De 2D animatieseries die tegenwoordig gemaakt worden, maken ook veel gebruik van 3D animatie. Een combinatie van de twee dus. Het blijft nog steeds lijken op 2D animatie, maar een aantal objecten zijn in 3D gemaakt, zodat ze spectaculairdere acties en camera bewegingen kunnen toepassen. Wat vroeger veel moeilijk was met alleen 2D animatie te moeten gebruiken.

Wil je hierdoor weten over een 2D animatie maken? Of wil je meer weten over verschillende animatietechnieken?

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 2
Bekeken 112