De voor- en nadelen van adverteren op Google

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 3 minuten

Introductie

Wil je snel zichtbaarheid voor je producten of diensten en wil je meer en vooral ook de juiste klanten naar je website halen? Dan kunnen Google Advertenties een goede investering zijn.

Met zoekmachineadverteren (SEA of Search Engine Advertising) presenteer je je advertenties aan mensen die gericht op zoek zijn naar de producten en diensten die jij aanbiedt.

SEA is een vorm van reclame waarbij je je website, producten en diensten met betaalde advertenties in de resultaten van online zoekmachines promoot.

Omdat Google nog steeds de populairste zoekmachine is concentreren we ons vooral op Google Adwords

Als mensen via Google informatie zoeken dan toont Google naast de zoekresultaten relevante advertenties op basis van de zoekwoorden die gebruikers ingeven. Mensen die op jouw advertentie doorklikken landen dan op je website. Als adverteerder betaal je alleen wanneer mensen daadwerkelijk op je advertentie klikken.

Als je je advertenties rond de juiste zoekwoorden opmaakt dan toont Google ze gericht aan jouw doelpubliek. Hoe beter je je advertentie afstemt op je doelpubliek en op de inhoud van de landingspagina op je website, hoe minder je advertentie zal kosten en hoe beter je resultaten zullen zijn.

In dit artikel vatten we de voordelen en de nadelen van Google advertenties voor je samen.

Voordelen van Google Adwords

Google advertenties hebben een groot bereik

Het Google netwerk bereikt wereldwijd ongeveer 90% van alle internetgebruikers en biedt dus een enorm groot potentieel om gezien te worden wanneer de juiste zoekwoorden worden gebruikt.

Naast het zoeknetwerk heeft Google ook nog het display netwerk. Hieronder vallen sites zoals YouTube, Gmail, Blogger en duizenden andere partnersites.

Zoeken en gezocht worden

Wanneer je aan Google denkt, denk je al snel aan Google Search; de zoekmachine. Over het algemeen zitten mensen hier op om iets te zoeken. Dit betekent wanneer je met de juiste zoekwoorden gevonden kan worden op dingen waar mensen daadwerkelijk naar op zoek zijn. Dit ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook waar Facebook gebruikers wel de advertentie te zien krijgen maar niet actief op zoek.

Dynamische advertenties

Google biedt ook dynamische zoekadvertenties aan. Dynamische zoekadvertenties worden automatisch getoond bij relevante zoekopdrachten op basis van de inhoud van je website. Daardoor hoef je je geen zorgen te maken over zoekwoorden of bestemmingspagina’s en kun je makkelijk gaten in je handmatige campagnes opvullen.

Google kan het ‘moeilijke’ werk dus voor je doen. Goede handmatig geoptimaliseerde advertenties doen het vrijwel altijd beter dan dynamische advertenties. Maar het is zeer zeker een handig steuntje in de rug.

Remarketing potentie

Net als bij Facebook kun je ook via Adwords aan remarketing doen op Google Search en het Display network: je toont je advertentie aan mensen die eerder al interesse toonden in je producten of diensten. Zo houd je de aandacht vast van mensen die misschien een potentiële klant zijn of dicht bij een aankoop staan.

Dynamisch platform

Omdat Google Adwords ook nog gekoppeld kan worden aan Google Analytics, heb je ook nog een combinatie waarmee je conversies en verkeer kunt meten van je website. Met deze informatie kun je vervolgens je advertenties optimaliseren en misschien ook nog je website.

Nadelen van Google Adwords

Complexiteit

Google Adwords kan best complex zijn. Omdat het zo’n groot platform is met zoveel opties en mogelijkheden is het niet eenvoudig om een goede advertentie op te stellen en te beheren.

Er is veel hulp op het internet maar het kost wel veel tijd. Uiteraard kan je ook een marketing bureau als ROIverhogen inschakelen (hint, hint).

Beperkte targeting

Google weet vooral waar mensen naar op zoek zijn maar veel minder wie deze mensen zijn of wat hen interesseert. Dit ten opzichte van Facebook die weet wie je bent, waar je woont en wat je interesses zijn. Het is hierdoor moeilijker om via Google mensen te bereiken die je producten niet kennen en er ook niet actief naar zoeken.

Ads die niet gezien worden

Ongeveer 56% procent van de vertoningen via Google worden niet gezien omdat deze advertenties buiten het browser scherm vallen. Google wil duidelijk maken dat dit probleem serieus genomen wordt en heeft daarom ook een onderzoek gepubliceerd waarin display advertising geanalyseerd wordt met hun ‘Active View technologie’.

Lees dit onderzoek: hier. (Engels)

Conclusie

Wanneer adverteer je nu dan op Google?

Google advertenties zijn dus ideaal om mensen te berijken:

  • Die een goed beeld hebben van wat ze zoeken
  • Die actief op zoek zijn naar jouw oplossingen en/of informatie
  • Die een duidelijke en/of verhoogde koopintentie hebben

Deze mensen bereik je met Google Adwords op het juiste moment met de juiste informatie. Dit is goed voor je zichtbaarheid, naamsbekendheid en natuurlijk de groei van je bedrijf.

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 115