Een interactieve website of niet?

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 2 minuten

Wat is een interactieve website?

Een interactieve website betekent dat de gebruiker kan communiceren of interactie heeft met de website. Dit kan door bijvoorbeeld iemand laten reageren op een bericht zoals bij veel blogs en forums maar de interactie kan ook met de webpagina zelf! Denk hierbij aan een webpagina waar je bijvoorbeeld door middel van een animaties met de muis, video boodschappen etc.

Dit is leuk en aardig maar is het ook effectief? Hieronder bespreken we een paar voor- en nadelen van een interactieve website.

Voordelen

Personalisatie

Een interactieve website kan net dat stukje zijn waarmee je je onderscheid van andere websites en daarmee de aandacht trekt van potentiële klanten. Ook kan je door bijvoorbeeld een quiz, enquête of contactformulier, precies zien wat je potentiële klanten zoeken en mee communiceren.

Inzichten en betrekkingen

Wanneer je een website hebt die veel tekst en informatie bevat zonder al te veel afleiding wordt het voor veel mensen al snel saai. Door een interactieve website houd je mensen betrokken en geïntrigeerd. Ze kunnen in een video belangrijke informatie zien, waar ze misschien over heen gelezen zouden hebben als er alleen maar tekst was. Het visualiseren van informatie is vaak makkelijker te onthouden en veelal leuker om te bekijken. Vaak spenderen ze dan ook meer tijd op je website en zijn sneller bereid om een pagina te delen op social media.

Nadelen

Maak je het te moeilijk voor bezoekers?

Let op dat je het niet te moeilijk maakt voor je bezoekers om de belangrijke informatie te vinden. Veel elementen zien er leuk uit maar als ze het vinden van informatie compliceren doen ze meer slecht dan goed.

Kosten en tijd

Achter de meeste interactieve websites zit veel werk. Veelal maatwerk. Dit kost vaak meer omdat het ook meer tijd kost. Het helpt om van te voren goed na te denken over wat je exact wil en dit goed te communiceren, om te voorkomen dat er dingen gecreëerd worden die niet aan je wensen voldoen. Vaak is ook het aanpassen al een taak op zich.

Laadtijd en Pagespeed

Complexiteit, video’s en afbeeldingen zijn zwaar voor een website. Interactieve websites zijn daardoor vaak zwaarder en laden dus trager. Let dus op dat wanneer je creatief bezig bent, niet je het uiteindelijke doel uit het zicht verliest, je bezoekers bedienen.

Apparaat compatibiliteit

Let op dat veel mensen ook op hun telefoon surfen. Zorg ervoor dat je website responsive is.

SEO

Een beeld zegt meer dan duizend woorden maar SEO-technisch is het onmogelijk om tekst te indexeren uit een afbeelding of animatie. Zorg er dus voor dat deze tekst altijd ergens anders nog is terug te vinden.

Het algemene idee

Het algemene idee van een interactieve website is je bezoekers intrigeren en vooral vast houden. Wanneer mensen lang op de website blijven betekent dit vaak dat ze geïnteresseerd zijn in wat ze zien en/of dat ze gevonden hebben wat ze zochten. Vergeet niet uit het oog te verliezen waar ze voor komen.

Om af te sluiten; hier een interactieve link naar een interactieve website waar je interactieve instrumenten kan bespelen:
Klik hier

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 28