Meer, meer, meer! Leads en Conversie-optimalisatie (CRO)

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 2 minuten

Meer, meer, meer! Leads en Conversie-optimalisatie (CRO)

    • We hebben een mooie website: check
    • Er is een hoop (relevant) verkeer: check
    • Waar blijven die leads dan ?

Een veel gestelde vraag aan marketingbureaus of van menig ondernemer/manager. Je hebt een mooie website en ziet in de bekende analytics tools dat er ook voldoende verkeer is. Mooi, mensen weten je in ieder geval te vinden, wat betekend dat je SEO-inspanningen hebben geholpen. Maar waarom komen er geen bergen aan leads of orders binnen? Voor een oplossing komt meer kijken dan je zou denken.

Wat is een lead en conversie-optimalisatie?
Om te beginnen met het verhogen van het aantal leads, want dat is conversie-optimalisatie eigenlijk, moeten we eerst weten wat een lead is. Dit verschilt sterk per type bedrijf. Webshops zullen snel op orders (omzet, euro’s etc.) focussen, terwijl een gemiddeld B2B-bedrijf zoekt naar ingevulde contactformulieren, offerte-aanvragen of inschrijvingen.

Bepaal als bedrijf dus eerst wat een waardevolle lead is en of hier ook verschil in aangebracht kan worden in waarde. Een offerte-aanvraag is bijvoorbeeld meer waard dan een nieuwsbriefinschrijving, maar beiden zijn wel degelijk waardevolle conversies voor een bedrijf.

Conversie optimalisatie (CRO) is niets meer dan het verhogen van het aantal leads voor een website/webshop. Het proces van CRO kijkt naar hoe de website aangepast kan worden en de kans tot conversie verhoogt kan worden. Dit is een doorlopend proces wat voornamelijk gebaseerd wordt op basis van data

Hoe meer lead binnen te krijgen?
Om het aantal leads te verhogen moeten er eerst zaken gemeten worden (data verzamelen) om te achterhalen waarom bepaalde bezoekers niet converteren. Dit kan op basis van het gedrag van de websitebezoeker. Voordat begonnen wordt met dataverzameling zijn bepaalde vraagstellingen nuttig om je onderzoek en tests af te bakenen.

Enkele belangrijke vragen om conversieknelpunten te achterhalen zijn bijvoorbeeld:

    • Welke stappen moet een bezoeker doorlopen om te converteren?
    • Welke stappen moet een koper doorlopen om een aankoop te voltooien?
    • Zijn er afleidende elementen wat converteren tegengaat?
    • Zijn er obstakels (problemen) die verwijderd kunnen worden?
    • Is het pad tot converteren voor elk apparaat/browser/taal hetzelfde?
    • Etc. etc.

Nadat het onderzoek(je) is afgebakend kunnen we gaan meten om deze knelpunten en het bijbehorende gedrag te achterhalen. Er zijn mooie tools beschikbaar om dit te meten en optimalisaties door te voeren. Met Hotjar kun je sessieopnames terugkijken hoe een bezoeker zich op je website beweegt. Met VWO kun je heat en klikmappen bekijken om te zien waar een bezoeker klikt en scrolt. Met Google Analytics kun je zien waar mensen in het herstelproces afhaken (funnel). Al deze tools zijn van vitaal belang om inzicht te krijgen in de pijnpunten van je website. Plaats de betreffende tools op je website, maar een account aan en stel de juiste metingen in om je vooraf gestelde vragen te gaan meten. Bijvoorbeeld een funnel analyse voor het aankoopproces.

Na het achterhalen van de problemen met behulp van deze tools is het tijd voor aanpassingen en/of a/b testing. Sommige obstakels kun je in een keer verwijderen, andere vergen weer data om te testen of deze wel echt beter zijn. Met deze tests zie je wat nu wel en niet werkt. Jij kunt wel denken dat die knop hoger op de pagina moet, maar de praktijk zal het uitwijzen. Zodra er genoeg data is verzameld kan de website definitief geoptimaliseerd worden. Zo weet je zeker dat je op basis van data je website verbeterd!

Enkele voorbeelden van optimalisaties zijn:

    • Aantal stappen in webshop bestelproces verlagen
    • CTA button prominenter in beeld
    • Conversie mogelijkheid in eerste view (above the fold)
    • Aantal verplichte velden in formulier verlagen
    • Pagina lay-out versimpelen
    • Elementen wel of niet klikbaar maken

Namens team ROI,

Bart Frèrejean
Allround Online Marketeer

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 20