Meten is weten, ook online!

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 1 minuten

Meten is weten, ook online!

Het is een alom bekend gezegde wat iedereen wel eens voorbij heeft horen komen, meten is weten. Het baseren van beslissingen op basis van gegevens en niet op onderbuikgevoelens. Maar dat het misschien een clichés is neemt niet weg dat er een kern van waarheid in zit. Te vaak nog nemen beslissers beslissingen op basis van onderbuikgevoelens. Kreten als “ik denk dat dat wel werkt bij ons” of “dit doe ik al jaren zo” horen wij zeer vaak.  Bij websites en online marketing is dit onderbuikdenken (helaas) niet anders.

Als data-driven marketingbureau is ROI verhogen hier streng op tegen. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel programma’s en tools beschikbaar om inzichten te krijgen over wat mensen online en op een website doen.

Een van de bekendste hierin is Google Analytics. Deze tool biedt een berg aan inzichten over je website. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar het type bezoeker: waar komen ze vandaan, vanaf welk apparaat, netwerk, hun geslacht en leeftijd en meer. Maar ook het gedrag wat zij op de website vertonen is interessant om te weten. Hoe lang bleven ze op je website, hoeveel pagina’s bezochten ze en meer. Om het een niveau omhoog te trekken kun je ook gegevens combineren in kruistabellen en bijvoorbeeld kijken naar de bron van het bezoek in combinatie met het gedrag. Misschien zijn bezoekers vanuit social media veel interessanter dan vanuit Google Ads, en kun je als bedrijf hier gedegen beslissingen op nemen.

Maar ook in Google Ads, het advertentieplatform en de cash cow van Google, kun je concepten en experimenten draaien om bepaalde wijzigingen te achterhalen. Bijvoorbeeld verschillende biedstrategieën (ECPC of CPA) of advertentieteksten (responsive of regulier).

Of wat te denken van een A/B-test van de website met een aangepaste pagina. Denk je bijvoorbeeld dat een bepaalde aanpassing (visueel, tekstueel, UX-verbetering etc.) een verandering teweegbrengt, dan kun je dit het beste testen.

Ons advies: aannames zijn dodelijk en zorg dat je beslissingen neemt op basis van data. Zo weet je (bijna) zeker dat je beslissingen een grotere kans van slagen hebben dan wanneer je het op gevoel doet.

Namens team ROI verhogen,

Bart Frèrejean
Allround Online Marketeer

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 28