Motion Graphics geschiedenis

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 3 minuten

Motion Graphics word letterlijk vertaald naar bewegende grafische elementen. Zo is deze manier van animeren ook tot stand gekomen. In de tijd dat de cinema nog niet eens bestond, maakte men gebruik van de uitvindingen om grafische elementen de illusie van leven te geven. Een goed voorbeeld hiervoor is het flipboek.

Motion Graphics zijn, in tegenstelling tot animatie, vooral vormgegeven met grafische elementen. Zijn niet perse gebonden aan een verhaal of karakters. Motion Graphics maakt gebruikt van meerdere media om tot een aantrekkelijk beeld te komen. Dit maakte Motion Graphics een populaire keuze voor film intro’s en outro’s.

Geschiedenis van Motion Graphics

Wanneer de eerste echte Motion Graphics gemaakt zijn, is niet heel duidelijk. Net als bij 2D animatie is er een indicatie, maar wie weet was er iemand daarvoor. Wel één van de eerste en zeker een pionier voor de Motion Graphics: John Whitney. Hij richtte in de jaren 60 een bedrijf op genaamd Motion Graphics Inc. Hij was één van eerste die de kunstzinnige kant inzag van dit medium. Als animator maakt Whitney gebruik van toen super computers om zijn Motion Graphics voor TV programma’s en reclames te maken.

Als je over Motion Graphics en intro’s voor films praat, komen Saul en Elaine Bass als pioniers daar boven te staan. Om een idee te geven wat ze hebben getekend voor de Motion Graphics en intro’s. Ze hebben voor grote en gewaardeerde films de intro’s mogen maken. Enkele van deze zijn: “The Man with the Golden Arm”, “Vertigo”, “Anatomy of a Murder”, “North by Northwest”, “Psycho” en “Advise and Consent”.

De intro voor “Vertigo” was gemaakt door Saul Bass in samenwerking met John Whitney.

Gedigitaliseerde Motion Graphics

Met de ontwikkelingen in digitale technieken, werden Motion Graphics steeds gangbaarder voor meer mensen. Ook met de deze ontwikkelingen konden ze sneller en meer kostefficiënt gemaakt worden. Één van die ontwikkelingen was het programma “Photoshop” dat op steeds meer computers gebruikt kon worden.

Motion Graphics programma’s

Tegenwoordig heb je natuurlijk heel veel programma’s waarmee je Motion Graphics mee kan maken. De al eerder genoemde Photoshop, is en blijft een toon aangevend programma voor de grafische sector. Ook vele andere Adobe programma’s zijn geschikt voor het maken van Motion Graphics.

De meeste bekende hiervan is After Effects. Niet alleen voor Motion Graphics, dit programma is te gebruiken in de meest brede manier van het digitaal medium. Van 2D animatie, Motion Graphics, 3D animatie, maar ook monteren, editten en zo nog meer functies.

Voor 3D Motion Graphics zijn er ook veel programma’s beschikbaar. Bijvoorbeeld Autodesk Maya en 3D Studio Max, Cinema 4D. Hele populaire programma’s niet alleen voor Motion Graphics, maar ook voor de meer traditionele 3D animaties.

Gebruik van Motion Graphics

Men kijkt video content, gevonden op Facebook, 85% van de tijd zonder geluid. Dit betekend dat wanneer het beeld al voor zich spreekt, dit de aandacht van die meerderheid vast weet te houden. De kracht van de Motion Graphic zit hem in de interessante grafische elementen en de oneindige mogelijkheden om het beeld een gangbare versie te maken van het script. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van iconische beeldspraak. Dat wil zeggen dat wanneer er over een burger gepraat word, er een iconische niet te vergissen burger in beeld is. Er wordt natuurlijk veel met stijl en transities gewerkt en geëxperimenteerd.

Met de opkomst van de 3D animatie worden Motion Graphics veelal gebruikt in combinatie daarmee. Of worden ze zelfs volledig in 3D realiseert. Vroeger waren die technieken nog niet beschikbaar, dus waren de keuzes meer gelimiteerd dan nu. Toen moest je bijvoorbeeld via de Stop Motion techniek voor elke frame een foto maken. Elke frame zou je dan een kleine aanpassing maken aan het beeld om het zo de gewenste beweging mee te geven.

3D Motion Graphics

Door 3D te gebruiken voor een Motion Graphic hoeft het beeld er niet meteen 3 dimensionaal uit te zien. Velen vinden de grafische platte Motion Graphics de mooiste, maar willen die vorm meer dynamiek geven door dat in 3D te realiseren. Hierdoor creëer je het idee dat het 2 dimensionaal is, maar zijn alle mogelijkheden daartoe niet beperkt.

Partical systems

Wat ook met de 3D ontwikkelingen zijn meegekomen, is het gebruik van de “partical systems”. Dit zijn computer gegenereerde deeltjes die men kan gebruiken om bijvoorbeeld een logo in duizenden stukjes te laten ontploffen. Er zijn veel doeleinden voor deze partical, een explosie met deeltjes bijvoorbeeld, mist of rook en vuur. Maar daarmee ben je nog niet bij de meest gebruikte en meest tijdbesparende gedeelte van de particals: het simuleren van karakters. Als een film een groot slachtveld nodig heeft met duizenden gevechten die allemaal tegelijkertijd gebeuren. Dan kan je één voor één de karakters animeren en erin zetten. Maar dat duurt te lang en kost daardoor te veel geld. Wat er dan gedaan wordt, is dat er een aantal basis bewegingen vast worden gelegd. Deze beweging worden geprogrammeerd in dat partical system, samen met een aantal 3D models die gebruikt worden voor het geheel. En daarmee kan dat system het geheel gaan generen.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de slachtvelden bij onder andere “The Lord of the Rings”.

Tegenwoordig gebruik Motion Graphics

Tegenwoordig worden Motion Graphics veel gebruikt voor reclames, bedrijfsfilms en uitlegfilms. Zoals al eerder genoemd komt dit door het universeel sprekend beeld, iets dat jong of oud kunnen begrijpen. Met of zonder geluid, wat tegenwoordig heel belangrijk is om interesse vast te houden. Het beeld moet aantrekkelijk genoeg zijn om naar te kijken.

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 24