Motion Graphics maken

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 5 minuten

Door al de technologische ontwikkelingen is het proces van Motion Graphics maken veel veranderd. Vroeger hadden ze natuurlijk niet de technologie die wij nu wel hebben. Veel mensen hebben toegang tot een computer en een programma om een Motion Graphic mee te maken.

Het proces bestaat veelal uit deze volgende onderdelen:

Motion Graphics worden ongeveer via hetzelfde proces gemaakt als 2D animaties.

Natuurlijk zijn er een aantal verschillen, omdat in het proces van Motion Graphics een aantal stappen worden samen gevoegd. Een groot verschil is bijvoorbeeld het kunnen overslaan van het inkleuren van de gehele animatie.

Concept

Een concept maken voor Motion Graphics heeft veel overeenkomst met andere animaties. Maar het grote verschil is dat je Motion Graphics vaak geen gebruik maken van karakters en ook niet perse een vast verhaal hoeven te hebben.

Wanneer je een doelgerichte Motion Graphic wilt maken, heb je natuurlijk wel een duidelijk script nodig om het doel het best tot zijn recht te laten komen. Je moet bijvoorbeeld weten voor wie de animatie is, jong of oud, formeel of informeel? Wat moet de kijker van de animatie leren, onthouden of wat moet die erdoor gaan doen? En, net als de animaties, hoe moet de kijker zich voelen na het kijken?

Dit kracht van Motion Graphics zit in de simpliciteit. Veel informatie vertellen is hiermee nog steeds mogelijk. Maar er moet wel slim mee omgegaan worden. Veel informatie vertellen wordt vaak gedaan in combinatie met een voice-over. Die vertelt veel informatie en de Motion Graphic zal dat visueel ondersteunen en aantrekkelijk maken voor de kijker.

Er zijn vele manieren om een Motion Graphic te animeren. Een voice-over is daar één van. Je kan ook gebruik maken van kinetische teksten om de kijker zich meer te laten focussen. Want wanneer iemand iets leest, wordt diegene gefocust om de tekst te lezen.

Wanneer je weet dat de Motion Graphic niet met geluid afgespeeld kan worden, kan je je volledig gaan focussen op het visuele. Dit zorgt ervoor dat alsnog mensen zullen kijken naar de animatie.

Met de doelstellingen helder, en de manier van animeren, kan je beginnen met het visualiseren van het script: een storyboard maken.

Storyboard

Met een duidelijk concept in gedachten is het tijd om een storyboard te maken. Een storyboard is een soort van stripverhaal. Je deelt beelden in, in een hokje of vlak om zo het globale verhaal duidelijk en enigszins visueel te krijgen. Een storyboard hoeft niet meteen eruit te zien als het eindproduct. Het mag ook met ruwe schetsen vormgegeven worden. Zo lang het maar duidelijk is, dat is het belangrijkste van een storyboard. Het concept visueel maken.

Bij het maken van een storyboard voor een Motion Graphic, begin je al te letten op de mogelijke transities van het ene beeld naar de andere. Dat is het mooie van Motion Graphics, die zijn interessant om naar te kijken door hun transities van het ene onderwerp naar het andere.

Vaak loont het om het storyboard te laten zien  aan anderen. Die zullen er misschien een heel ander beeld bij hebben en kunnen je op nieuwe inzichten laten komen. Het concept moet natuurlijk wel duidelijk worden in het beeld. Dat men sommige transities niet snappen, is heel normaal. Toch is het belangrijk dat die redelijk duidelijk, maar ook uitvoerbaar zijn.

Animatc

In deze stap ga je de gemaakte storyboard timen, zodat je een gevoel krijgt van de tempo van de animatie. Wanneer je gebruik maakt van een voice-over gebruik je in deze stap dat om de timing makkelijker te maken. Dit komt natuurlijk omdat de voice-over van nature een timing heeft en je daarop de beelden kan gaan timen.

Een animatic geeft altijd een flexibele timing. Omdat sommige elementen korter of langer duren wanneer geanimeerd. Maar de indicatie is vaak al een sterk beginpunt.

Vormgeving

Je moet goed in je hoofd houden hoe je de vormgeving voor je ziet. Is het totaal 2D animatie, 3D animatie, of juist een combinatie van de twee? Met dit duidelijk in gedachten kan je beginnen met het vormgeven.

De vormgeving kan ook vast zijn gesteld voordat het project was begonnen. Sommige klanten hebben een eigen huisstijl en vragen dan alleen om een nieuwe animatie met hun huisstijl. Wanneer dit het geval is, bespaar je daar veel tijd mee.

Ook tijdens het maken van de storyboard, kan je al een beginsel maken voor de vormgeving. Dan zou je iets meer tijd steken in het maken van elke frame, zodat de vormgeving daar iets beter uit de verf komt. Dit is wel aan te raden wanneer je helemaal geen visueel beeld hebt voor een klant, zodat die als nog een beter beeld kan krijgen hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.

Bij de vormgeving moet je ook rekening houden met hoe dat het geanimeerd gaat worden. Wanneer je een burger maakt, wil je niet dat het maar één plaatje is. Daar kan je een veel minder mooie animatie mee maken dan wanneer je losse lagen gebruikt voor een aantal specifieke dingen. Neem bijvoorbeeld dat je een hamburger hebt: brood, burger en brood. In plaats van maar één laag te gebruiken, maak je er drie lagen van. Hierdoor kan je beter gebruik maken van de animatieprincipes en het geheel meer leven geven. Dit is wel intensiever om te animeren, maar het resultaat is er dan ook naar.

Animatie

De animatie kan je ook al maken als animatic. Dan heb je de meteen de meeste arbeid gedaan, kan de klant ook de bewegingen bekijken en bekritiseren. Het komt beide met voor- en nadelen. Wanneer de animatie dan al goed wordt gekeurd, zijn de aanpassingen die je moet maken heel klein en ben je daarna sneller klaar. Echter wanneer de animatie niet goed wordt gekeurd, moet je weer van vooraf aan beginnen. Of in ieder geval veel opnieuw maken.

In deze keuze moet je vertrouwen hebben in wat je maakt en of dat het gewenste resultaat is.

Je kunt natuurlijk ook gewoon nadat de animatic goedgekeurd is en de vormgeving klaar is dan beginnen met animeren. In dit proces ga je gewoon aan de gang met het maken van het eindproduct. En omdat de animatic goedgekeurd is, is de kans groot dat de animatie ook meteen goed aanslaat.

Het grote verschil met vroeger is vooral het animeren. Omdat we dit nu volledig digitaal kunnen doen, zonder dat dit enorm veel hoeft te kosten. Toen de eerste computer verschenen waren Motion Graphics heel duur. Eigenlijk alleen gebruikt door grote budget bedrijven, bijvoorbeeld de intro’s voor grote films.

Ook het maken was eerst handmatig. Een soort Stop Motion techniek gebruikte men om frame voor frame het beeld te laten bewegen. Dit kostte natuurlijk veel tijd, geld, maar ook veel vakmanschap. Niet iedereen kon een goede Motion Graphic maken.

Montage en editing

Net als 2D animatie heb je de hoeveelheid aan post-productie in eigen hand. Meestal heb je alles al achter elkaar gezet en getimed. Hierdoor hoef je eigenlijk nog maar de achtergrondmuziek en soundeffects toe te voegen.

Wanneer je gebruik maakt van 3D animatie in je Motion Graphics heb je bijvoorbeeld meer werk te doen in je post-productie. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je dat allemaal nog moet monteren, editen en de juiste stemming geven. Ook wanneer je een combinatie van 2D animatie en 3D animatie hebt gebruikt, zal je iets meer in post-productie moeten doen. Dit om alle elementen als één geheel te laten lijken.

Wanneer dit allemaal klopt en afgerond is, is de animatie klaar om aan het publiek te laten zien!

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 21