Stop Motion geschiedenis

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 6 minuten

Stop Motion wordt gemaakt door veel foto’s te maken en achterelkaar af te spelen. Door dit snel te doen, krijg je de illusie van beweging. Stop Motion kan met ongeveer elk ander medium samen gebruikt worden, hierdoor was Stop Motion vroeger erg populair om samen met echte mensen te gebruiken. Hoewel veel vervangen door 3D animatie vanwege de kosten besparing en een bijna identiek eindresultaat.

Geschiedenis van Stop Motion

Voordat Stop Motion is zoals we dat nu kennen, moest er natuurlijk nog het één en ander uitgevonden worden. Men was zich er bijvoorbeeld niet van bewust dat het überhaupt mogelijk was om een reeks foto’s achterelkaar af te spelen, om zo de illusie van beweging te krijgen. Edward Muybridge, in opdracht van de voormalige gouverneur van Californië, was de eerste die dit ontdekt heeft in 1878. In deze opdracht was het vraagstuk of een paard in vol galop met alle vier de voeten van de grond af kwam. Muybridge plaatste twaalf camera’s waar het paard en ruiter langs zouden gaan. Uit de foto’s bleken de voeten daadwerkelijk van de grond af te komen, ook al was dit maar voor één foto het geval.

In die tijd hadden ze nog geen methode uitgevonden om de foto’s snel achter elkaar af te spelen. Deze uitvinding kwam pas later in 1888. De door Louis le Prince uitgevonden camera was natuurlijk pas het begin van het avontuur van film en animatie. Want een aantal camera’s later in 1894 werd de bekende Lumiere Domitor uitgevonden door Charles Moisson. Uitgebracht door onder de Lumiere Brothers. Met al deze ontwikkelingen werd het maken van film heel populair.

De eerste Stop Motions

Een van de eerste geregistreerde Stop Motions was “The Humpty Dumpty Circus” uit 1898, gemaakt door J. Stuart Blackton en Albert E. Smith. Deze Stop Motion maakt gebruik van een speelgoed circus. Het verhaal gaat over het leven van het speelgoed in dit circus. J. Stuart Blackton heeft later in 1907 een andere Stop Motion gemaakt: “The Haunted Hotel”. Hierin wordt geëxperimenteerd met de basis bewegingen van doodgewone objecten.

Wanneer je over belangrijke Stop Motion animatoren spreekt, kan je niet om Wladyslaw Starewicz heen. Door zijn gebruik van onder andere dode insecten in zijn Stop Motions. Omdat dit medium toen nog heel nieuw en mysterieus was, dachten mensen daadwerkelijk dat de insecten getemd waren door Wladyslaw. Hij was ook één van de eerste die gebruik maakte van ‘poppen’ om te animeren. De poppen waren vaak zijn dode insecten of andere dieren die de animatie een narratief gaven. “The Beautiful Lukanida” de in 1910 uitgebrachte Stop Motion was één van de eerste Stop Motions poppen animaties.

Willis O’Brien

In 1925 werd de revolutionaire film “The Lost World” uitgebracht. Er werd gebruik gemaakt van, voor de tijd, hyperrealistische dinosaurussen en de combinatie met echte personen.

De man die deze revolutionaire film geanimeerd heeft, was Willis O’Brien. Een pionier op het gebied van de Stop Motion techniek.

“The Lost World” was hierin pas het begin. Een groot leermoment. Want in 1933 overtreft O’Brien het vorige resultaat overtroffen. Deze film was “King Kong”. Met gebruik van een realistische aap en interactie met deze poppen, maakte deze film één van de grondleggers voor Stop Motion animatie. Deze film werd als grote inspiratiebron gebruikt om ook Stop Motion animator te worden.

Ray Harryhausen

Door “King Kong” waren velen dus geïnspireerd, één daarvan is de legendarische Ray Harryhausen. Hij oefende veel zelf voordat hij O’Brien benaderde om gementord  te worden.

Harryhausens droom kwam uit toen hij met O’Brien samen mocht werken om de “Mighty Joe Young” animatie te maken in 1949. Dit gaf Harryhausen natuurlijk veel waardevolle ervaring in het animeren.

Door deze ervaringen heeft Harryhausen zijn eerste films gemaakt als hoofd van de visuel effects. “The Beast from 20.000 Fathoms” uit 1953 waar daar de eerste van velen van. Andere bekende titels waren onder meer: “It Came from Beneath the Sea” uit 1955, “20 Million Miles to Earth” uit 1957, “The 3 Worlds of Gulliver” uit 1960, “Mysterious Island” uit 1961 en nog vele andere. Waaronder de nog steeds geprezen animatie: “Clash of the Titans” uit 1981. Dit door hoe realistisch de Stop Motion en realiteit worden samengevoegd.

Jiri Trnka

Hoewel poppenanimaties populair waren, werden ze nauwelijks in Amerika gemaakt. De meeste poppenanimaties komen uit Oost-Europa. En één van de grootste namen daarin was Jiri Trnka. Een voorvader van de huidige poppenarmaturen kan je wel zeggen. Want bij poppenanimaties worden gebruik gemaakt van armaturen in de poppen. Een soort skelet.

Trnka’s armatuur was een “Ball and Socket” armatuur. Dit soort armaturen hebben velen latere poppenanimatoren beïnvloed en geïnspireerd.

Dat Trnka een grote invloed had op animatie bleek toen mensen naar hem gingen refereren als “the Walt Disney of Eastern Europe”. Een aantal van zijn grootste werken zijn: “The Czech Years” uit 1947, “The Emperor’s Nightingale” uit 1949 en “The Hand” uit 1965.

De ‘Gouden Jaren’ van Stop Motion

In de jaren 70 kwam de Stop Motion techniek pas echt op stoom. Er was veel vraag naar Stop Motion TV series. Natuurlijk, net als 2D animatie, moesten er wat manieren gevonden worden om dit sneller en efficiënter te maken.

Nog verder naar de jaren 80 en Stop Motion is bijna niet meer weg te denken. Het medium wordt gebruikt in film als visual effects, voor reclames, TV series, maar ook werd het gebruikt voor merken die hun logo geanimeerd wouden hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan MTV.

Ook werden er in deze tijd grootse en geprezen films gemaakt met Stop Motion als visual effects. Een aantal van deze films zijn: “Star Wars”, “Raiders of the Lost Ark” en “RoboCop”.

Industrial Light and Magic

De eerste Stars Wars was uitgebracht in 1977, maar George Lucas wou visual efftects gebruiken die nog nooit gebruikt waren in een film. Daarom heeft hij in 1975 Industrial Light and Magic opgericht. Dit was de special effects divisie van Lucasfilm, die George Lucas in 1971 al had opgericht. Lucasfilm werd later in 2012, en dus ook Industrial Light and Magic, door The Walt Disney Company.

Industrial Light and Magic maakt tegenwoordig gebruik van CGI en 3D animatie effecten. Maar in de jaren 70 en 80 waren die technieken of zo realistisch als de Stop Motion variant, of veel te duur om voor een hele film te gebruiken. Lucs koos dus voor de handgemaakte special effects in Star Wars, die ver voor zijn tijd was.

Industrial Light and Magic heeft aan veel films gewerkt, waaronder vele bekende en geliefde films. Alle Star Wars saga’s, de Indiana Jones series, de Harry Potter series, de Jurassic Park series en The Back to the Future trilogie om er maar een paar te noemen.

De val en wederopstanding van Stop Motion

Hoe goed het ging in de jaren 80, zo slecht ging het in de jaren 90. Dat komt door de opkomst van de computertechniek en daarmee de 3D animatie. Dat werd goedkoper en toegankelijker voor het publiek waardoor er minder vraag ontstond voor de handgemaakte Stop Motions. Omdat Stop Motion nog achterliepen qua technologieën werd het minder populair.

Gelukkig waren de technologische ontwikkelingen niet alleen een nadeel. Uiteindelijk waren er ook technieken ontwikkeld die voor Stop Motion van toepassing waren. Denk hierbij aan de digitale camera’s, die rond de jaren 90 steeds populairder werden en in de jaren 2000 eindelijk de doorbraak maakten. Hierdoor was het proces van het maken van een Stop Motion een stuk makkelijker gemaakt, omdat je niet elke foto analoog hoeft te maken en ontwikkelen. Ook had je hierdoor sneller tastbaar resultaat over de animatie. Net als de andere animatietechnieken, kwam er voor Stop Motion ook een aantal programma’s die voor de menigte ook toegankelijk waren. Deze programma’s maakte het proces nog sneller waardoor Stop Motion ineens weer in optrek was.

Door deze technologische ontwikkelingen kwam Stop Motion weer zo goed in beeld, dat het qua budget beter was dan de 3D animatie effecten. Dat komt doordat je bij Stop Motion de set en karakters fysiek hebt en maar één keer hoeft te maken. Nadat dat klaar is ben je vrijwel klaar om te animeren. Bij 3D animatie is dat ook het geval, maar is het echter veel duurder om een frame te maken dan een frame van Stop Motion.

Laika

Iedereen kan tegenwoordig een Stop Motion maken. De technologie is er voor iedereen.

Alleen de beste blijven wel opvallen en kunnen zich ook echt onderscheiden.

Eén van de grootste namen hierin is Laika. Ze zijn vooral gefocust op feature film in de Stop Motion techniek. De films die ze tot nu toe hebben uitgebracht, sinds hun oprichting in 2005, zijn: “Coraline” uit 2009, “ParaNorman” uit 2012, “Box Trolls” uit 2014 en “Kubo and the Two Strings” uit 2016.

Laika maakt zulke complexe Stop Motion films, dat het lijkt alsof het geheel in de computer gemaakt is. Echter alles wat je ziet is handgemaakt. Ze maken de film wel eerst digitaal. Dat wil zeggen dat ze het geheel eerst in 3D animeren en dat als referentie gebruiken bij het animeren in Stop Motion.

Variaties van Stop Motion

Stop Motion is de overkoepeld techniek en kent een aantal variaties.

Poppenanimatie

Eén van meest bekende variant is poppenanimatie. Zoals al eerder besproken, bij poppenanimatie maakt men gebruik van een armatuur of skelet. Deze poppen worden rondom het skelet gemaakt, hierdoor kan de pop alles bewegen en houdingen vasthouden.

Claymation (Klei animatie)

Deze variant heeft veel weg van poppenanimatie. Het grootste verschil zit hem in het materiaal waarvan het karakter of object gemaakt is. Namelijk klei.

Cut-Out animatie

Hierbij knip je foto’s uit en fotografeer je elke uitgeknipt foto één voor één om ze te animeren. Wat hier vaak bij wordt gedaan is veel foto’s maken of gewoon filmen en daarvan een goed aantal foto’s van uitprinten en uitknippen. Door deze snel achterelkaar af te spelen krijgen je alsnog het gevoel van beweging. De toegevoegde waarde is de uitknip rand, dat heeft zo zijn eigen charme.

Pixilation

Dit is eigenlijk hetzelfde als filmen. Het grootste verschil is dat je letterlijk frame voor frame de beelden schiet. Wat je hierdoor kan doen, is elke frame manipuleren om zo een aantal onmogelijk lijkende acties tot leven te wekken. Deze variant vergt veel tijd en precisie om goed over te laten komen.

Object animatie

In tegenstelling tot bijvoorbeeld poppenanimatie zijn de karakters doodgewone objecten. Dat kan variëren van een tapeje tot een telefoon, noem het maar op. Want veel objecten kan je ook een goed karakter meegeven door deze techniek.

Silhouet animatie

Denk bijvoorbeeld aan de oude poppenspellen die achter een doek gemaakt worden. Je maakt silhouetten, vaak ook ondersteund door een licht van achteren. En deze silhouetten laat je dan bewegen of animeer je frame voor frame.

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 228