Tracking voor dummies, Google Tag Manager

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 1 minuten

Tracking voor dummies, Google Tag Manager

Zodra een website live is gaat menig marketeer los op het gebied van inzichten. In deze data gedreven tijd zijn online marketeers continue op zoek naar gegevens om de volgende marketingactie te kunnen onderbouwen. Als het gaat om inzichten verzamelen van een website was voorheen een developer/ontwikkelaar nodig voor het plaatsen van codes in de website. Daarnaast wordt een website trager naarmate er meer marketingcodes op een website geladen worden. Met de komst van Google Tag Manager behoort dit tot het verleden.

Met Google Tag Manager (GTM) plaats je maar een stukje code op je website. Daarna kun je vanuit dit programma alle gewenste codes en scripts op je website plaatsen zonder dit in de website te hoeven aanpassen. Van regulier inzichten in Google Analytics tot webtracking inzichten voor A/B-testen en mouse tracking.

GTM bestaat uit drie hoofdcomponenten: tags, triggers en variabelen. Ieder van deze componenten zijn belangrijk voor het succesvol meten. Triggers bepalen hetgeen wat je wilt meten, bijvoorbeeld een klik op de downloadknop van je brochure. Tags sturen de relevante gegevens naar de relevante programma’s, bijvoorbeeld een gebeurtenis naar Google Analytics. Variabelen zijn conditionele waarden die met een tag of trigger mee gestuurd kunnen worden voor volledigheid.

De voordelen van Google Tag Manager voor jou:

      • Snelheid: omdat alle marketingcodes nu niet meer direct op de website maar in GTM staan hoeft je website minder te laden en wordt hiermee sneller.
      • Overzicht: in GTM heb je een gemakkelijk overzicht van alle codes en de relaterende tags, triggers en variabelen. Zo weet je goed wanneer iets wel of niet werk.
      • Gratis: de GTM tool van Google is gratis te gebruiken.
      • Gebruiksvriendelijk: je kunt GTM gebruiken zonder al te veel kennis van codes en er zijn zeer veel bronnen beschikbaar om je kennis hierover uit te breiden.

Misschien wel het grootste voordeel van GTM is dat je alles stapsgewijs kunt implementeren en uitvoerig kunt testen alvorens je de code(s) publiceert. Zo weet je zeker dat alles werkt zonder dat je de website ervaring kunt schaden.

Met de komst van GTM is het tracken vele malen makkelijk en inzichtelijk geworden.

Namens team ROI,

Bart
Allround Online Marketeer en tracking fanaat

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 33