Waarom mensen een website verlaten en hoe te voorkomen

Je bent hier:
Geschatte leestijd: 3 minuten

Introductie

Hoe lang blijven mensen op een website? Volgens Nielsen Norman Group zijn de eerste 10 seconden cruciaal. Na ongeveer 30 seconden is de kans groter om de interesse vast te houden. Gemiddeld verlaat een gebruiker in 59 seconden een website. Kort door de bocht betekent dit dat wanneer je geen interesse hebt gewekt in 59 seconden, dan zal dit waarschijnlijk niet meer gebeuren.

We gaan het hier hebben over waarom mensen een website verlaten en hoe je dit kan voorkomen. Hiervoor is het handig om te weten wat je “Bounce Rate” is. Dit is terug te vinden in Google Analytics. Volgens Yoast kan je je bounce rate in 3 categorieën delen.

  1. Lage kwaliteit van de pagina
  2. Bezoekers kwamen eigenlijk voor iets anders
  3. Bezoekers hebben gevonden wat ze zochten.

Vaak hangt het af van je branche of je bounce percentage te hoog is of niet. Hieronder zie je een afbeelding van wat voor een aantal branches acceptabel is.

Nu gaat het er natuurlijk om hoe we het bounce percentage laag kunnen houden. Dus laten we beginnen.

 

Bezoekers krijgen niet wat ze verwachten

Als voorbeeld hiervan wil ik graag de link delen van Nissan.com. Ik weet zeker dat vele van deze lezers verwachtte op de pagina van Nissan Motors (het automerk) te komen.

Wanneer je op zoek bent naar een auto blijf je niet op deze site hangen voor computer service. In dit geval is Nissan een familienaam en de eigenaar van de website wil dit domein graag houden maar zakelijk gezien zal de verwarring rondom deze link meer schade aanrichten dan hem klanten opleveren.

Buiten de verwarring om wil je graag de bezoeker een goede ervaring meegeven. Om te beginnen met het web design.

Web Design

Een slecht design kan potentiële klanten wegjagen. Als voorbeeld een onderzoek vergelijkend met wat er gebeurt wanneer je teveel opties op je website zet voor bezoekers.

2 zaterdagen achter elkaar staat er een gratis proeverij in een supermarkt. De 1e zaterdag staan er 24 smaken jam en op de 2e zaterdag maar 6.

Het blijkt dat van de 24 smaken een 60% iets heeft geproefd. Alleen 3% heeft uiteindelijk ook iets gekocht. Daar tegenover staat dat wanneer er maar 6 smaken aangeboden werden, 40% iets heeft geproefd. Maar wel 30% daarvan kocht een jam!

Dit geeft goed weer hoe je design impact heeft op het gedrag van de bezoeker. Ook de layout is van grote invloed op het design. Bezoekers zijn zich er vaak niet van bewust maar bekijken de site wel degelijk in een bepaald patroon.

Hierboven zie je dat er een duidelijk patroon in het snel bekijken van de website is. Niet geheel onbelangrijk is dat je layout ook kan sturen naar hoe een bezoeker je website bekijkt maar dit is een heel onderwerp op zich en ik zal hier nu niet verder op ingaan.

Een paar hulplijnen voor een goed design zijn als volgt:

  1. Makkelijk te begrijpen navigatie
  2. Gepast gebruik van kleur
  3. Gepast gebruik van animatie en afbeeldingen
  4. Makkelijk te volgen layout
  5. Leuk om naar te kijken
  6. Geschikt naar het onderwerp
  7. Elementen zitten niet in de weg van de tekst/content

Hierbij natuurlijk wel rekening houden dat je tekst en content up-to-date zijn.

Optimaliseren

Vergeet niet het gewicht van een website met afbeeldingen en layout. Hier komt pagespeed weer om de hoek kijken. Voor meer inzicht in pagespeed hebben we een item geschreven die je hier terug kunt vinden: Pagespeed website optimaliseren.

Pro tip!

Bezoekers zijn (meestal) niet achterlijk en houden niet van trucs en misleidingen. Zorg ervoor dat je content is wat ze verwachten en relevant aan de focus van je website.

Houd je site werkend

Dit klinkt misschien als vanzelfsprekend maar bekijk dit in de grootste zin van het woord. Een website hoeft geen schermgrote billboard te zijn. Zorg dat er elementen in zitten waar de bezoeker iets mee kan doen. Bijvoorbeeld een contactformulier.

Houd ook rekening met bijvoorbeeld ook alle links en buttons. Als deze lijden naar een niet bestaande pagina is dit niet positief voor de gebruiker en is zijn spanningsboog snel verbroken. Zorg dat alle elementen die iets moeten doen ook echt werken. Naast de buttons en links, denk hierbij aan een contactformulier, reacties en commentaren, winkelmandjes etc.

Pro tip!

Houdt je website werkend, up-to-date en gebruiksvriendelijk. Je website kan zowel simpel als aantrekkelijk zijn.

Vertrouwen kweken

Bezoekers zoeken naar 2 dingen in je website.

  1. Bewijs dat je betrouwbaar bent
  2. Bewijs dat je niet betrouwbaar bent

Hieronder zie je voor een aantal landen waar bezoekers op beoordelen. Als voorbeeld in Nederland zoeken mensen veelal naar duidelijke taal / directheid en vriendelijkheid. We kiezen de vertrouwelijke factor boven de wenselijke factor.

Ook advertenties op je website hebben een slechte invloed. Ook goed te zien in het aantal klikken op een advertentie. Gemiddeld hebben advertenties op een website een click-through rate (CTR) van ongeveer 0,05%. Dat is 1 klik op 2.000 bezoekers. Dat is vaak niet waard. Dan zijn we nog niet begonnen over automatisch afspelende video’s.

Is het je ooit overkomen? Je zit in een rustige publieke ruimte te browsen en dan begint er een advertentie met geluid keihard af te spelen. Erg frustrerend. Dit is ook een van de meest gelikte posts op Reddit r/ProgrammerHumor:

Het grapje ter zijde. Dit breekt vertrouwen en is een zware no-go.

Pro tip!

Zorg ervoor dat je bereikbaar bent voor je bezoekers. Zowel op je website als social media. Natuurlijk ook rekening houden met advertenties en auto-play.

Conclusie

Zorg er voor dat je website betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, simpel en aantrekkelijk is met relevante, snel ladende content dat voldoet aan de verwachtingen. En vergeet niet dat auto-play met sound uit den boze is.

Is dit artikel op enige manier nuttig geweest?
Dislike 0
Bekeken 24